Intermittent fasting is erg populair, maar niet om te vermageren

Vermageren door simpelweg op de juiste tijdstippen te eten. Het klinkt te mooi om waar te zijn. Toch is het intermittent fasting dieet tegenwoordig erg populair. Maar is het de hype waard? Leer hier alles over de techniek, wat de voordelen zijn en wie er beter van weg blijft.

Scroll animation page

Al jaren leef je met het idee dat je elke drie uur aan tafel moet. ’s Ochtends, ’s middags en ’s avonds. Intermittent fasting, een van de meest begeerde diëten van dit moment, doorbreekt het patroon. Door te eten binnen een afgebakende tijdspanne zul je op een korte tijd gewicht verliezen. Volgens diëtiste en voedingsexperte  Xenia Protogeros gaat het veel verder dan de aspiratie naar esthetiek en gewichtsverlies. Hierover ontkracht ze enkele mythes.

Intermittent fasting: een controversiële term?

Bij intermittent fasting is het belangrijk om in te calculeren wanneer je eet. Je kiest met andere woorden voor een eetpatroon waarbij je wisselt tussen periodes van vasten en periodes van eten. De populairste variant is het 16:8-schema. Hoe gaat het concreet in zijn werk? Easy: als je om 20 uur ’s avonds start met vasten, mag je eetperiode de volgende dag om 12 uur s’ middags weer beginnen.

 

“Let wel op: intermittent fasting doorloopt niet hetzelfde proces als vasten”, aldus Xenia. “Door 24 uur of langer te vasten, gaat je lichaam zichzelf voeden met lichaamsvetten. Wanneer je het 16:8-dieet volgt, is het onmogelijk dat je lichaam in die ketosefase terechtkomt. Bij intermittent fasting is er dus sprake van gewichtsverlies omdat het tijdsframe korter is en je minder calorieën opneemt.”

"Let wel op: intermittent fasting doorloopt niet hetzelfde proces als vasten"

Natuurlijk gelden er regels

 

De grote fout: je denkt dat er behalve dat tijdskader geen andere restricties gelden. Het is niet de bedoeling dat je à volonté ongezonde keuzes moet maken. Integendeel. Kies nog steeds voor een voedend tussendoortje. Bovendien is het een goed idee om een gestructureerde maaltijdplanning te volgen. Zo blijkt dat je bij intermittent fasting gemakkelijk de neiging hebt om te weinig te eten of drinken. Hierdoor loop je het risico om essentiële voedingsstoffen over te slaan.

 

Ga voor een doeltreffende levensstijl

 

Intermittent fasting zal enkel resultaten opleveren als je verder een gezonde levensstijl aanneemt. “Ik ben een sterke voorstander van IF maar ook van het mediterrane dieet. Naast je eetpatroon moet je voldoende bewegen, je nachtrust positief stimuleren en daarenboven je dagelijkse stress onder controle houden”, luidt het bij Xenia. “Er bestaan geen magische trucjes om snel gewicht te verliezen, maar er zijn wel hulpmiddelen die het proces kunnen vergemakkelijken.” Zo helpen de Happy You-drops om je hongergevoel in de ochtend te stillen.

"Er bestaan geen magische trucjes om snel gewicht te verliezen, maar er zijn wel hulpmiddelen die het proces kunnen vergemakkelijken"

Niet voor iedereen geschikt

 

Ten slotte wijst diëtiste en voedingsexperte Xenia erop dat periodiek vasten niet voor iedereen het ultieme dieet is. Voor zij die kampen met een eetstoornis zoals binge eating of anorexia zou het intermittent fasting alleen maar negatief zijn. De beperkte eetperiode laat toe dat er te weinig of net te veel wordt genuttigd. Ook voor diabetici bijvoorbeeld is het niet aan te raden het dieet te volgen. Voor hen heeft het ontbijt de belangrijke rol de bloedglucosespiegel in stand te houden. Ook kinderen wagen zich beter niet aan het dieet. Omdat ze zich in een groeifase bevinden, hebben ze een zeer hoge nood aan calorieopname

 

 

Deze tekst is geschreven door Yannick Van Frausem

 

 

 

Gebruikte studies:

Cienfuegos, S., Ezpeleta, M., Gabel, K., & Varady, K. A. (2022). Clinical application of intermittent fasting for weight loss: progrss and future directions. Nature Reviews Endocrinologie, 18, 309-321.

Barnosky, A., Kroeger, C.M., Trepanowski, J.F., et al. (2018). Effect of Alternate-Day Fasting on Weight Loss, Weight Maintenance, and Cardioprotection Among Metabolically Healthy Obese Adults: A Randomized Clinical Trial. JAMA Internal Medicine, 177(7): 930-939.

Patterson, R.E., & Sears, D.D. (2017). Metabolic Effects of Intermittent Fasting. Annual Review of Nutrition, 37, 371-393.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil jij je ook terug goed in je vel voelen?

Bestel Happy You nu